M-35 SDH Tištín

Stříkačka byla sborem zakoupena 13. června 1937. V týž den došlo k jejímu slavnostnímu předání. Stalo se tak u příležitosti 50ti let od založení sboru. Jedná se  o stříkačku typ M-35, která byla vyrobena ve firmě Sigmund pumpy v Lutíně.

Čerpadlo stříkačky bylo původně poháněno čtyřválcovým motorm značky Wikov. V padesátých letech však byla provedena přestavba  a stříkačka byla vybavena motorem Škoda 1200 sedan a zároveň přelakována na zelenou" v té době zřejmě hodně populární barvu"( v té době byla určena zelená jako barva hasičského vybavení, zejména stříkaček a automobilů. pozn.: M.V.) Díky této přestavbě stříkačka sloužila dalších několik let až do doby kdy ji nahradila nová PS 8 a později PPS 12. Současný vzhled je výsledkem provedení generální opravy v letech 2006-2007 členy SDH Tištín k výročí 120ti let od založení sboru.

Motor Š1200 je chlazen průtokem vody, která je přiváděna od čerpadla a dále je vedena do expanzní nádoby , ze které je chladící voda přepadem vypouštěna ven z okruhu. Průtok chladící vody je regulován uzavíracím ventilem. Čerpadlo stříkačky je třístupňové s třemi stejně velikými bronzovými oběžnými koly. Celý obal čerpadla je sestaven z několika mosazných segmentů, které jsou k sobě staženy šrouby. Nasátí vody umožňuje rotační vývěva, která je pevně umístěná na obalu čerppadla. Vývěva se uvede do provozu po překlopení do dolní pracovní polohy a poté je poháněna odvalováním od řemenice hlavní hřídele. Po dokončení sání se vývěva odstaví odklopením od hřídele. Výkon čerpadla při plném zatížení by se měl pohybovat kolem 1600l/min. Motor a čerpadlo jsou k sobě spojeny šroubyTočivá síla je přenášena přes gumovou "hardi" spojku, jež je umístěna přímo na setrvačníku motoru. Celá tato část je upevněna v rámu s podvozkem. Kapota umístěná na rámu umožňuje díky svým odklopným bočním krytům přístup ke stříkačce ze všech stran.
V zadní části stříkačky jsou umístěny ovládací a kontrolní prvky, jako ovládání startéru, sytič a kontrolní přístroje. V horní  části je instalován tlakoměr v hodnotách kg/cm2 a vakuometr. Ve spodní části je umístěn kapilární teploměr a natáčecí klika, kterou se původně motor startoval. Nyní je možno startování provádět kombinovaně, jelikož při přestavbě byl použit motor i se startérem.

V současné době je stříkačka po generální opravě plně funkční a používá s příležitostně při ukázkách.

Luděk Adamčík

kontakt: ludek.adamcik@seznam.cz

 

vasakmirek.rajce.idnes.cz/Sigmund_M-35_SDH_Tistin/