SDH Krásněves

Automobil Laurin &Klement byl vyrobn továrnou v Mladé Boleslavi (dnešní Škoda) v roce 1922, jako malý nákladní automobil  typové označení L & K Mh, pro Lidové noviny Brno. Sloužil pro přepravu novin a tisku na lince Brno Vídeň.  V roce 1932  ho odkoupil Sbor dobrovolných hasičů za cenu 9000Kč a nechal  přestavět na hasičský automobil. O přestavbu se postarala firma  Josef Raus Velké Meziříčí. Čerpadlo bylo vyrobeno na zakázku firmou Sigmund Pumpy v Olomouci Lutíně, za 8952Kč. Přestavba byla vyčíslena na 22048Kč. Celková cena automobilu tedy byla 40000Kč. 6.června 1933 byla stříkačka slavnostně posvěcena a začala naplno fungovat ve sboru. Automobil se zpočátku využíval velice hojně, neboť na svou dobu měl parametry čerpadla na velmi vysoké úrovni. Postupem doby a nástupem nových technologií a strojů se přestal používat a většinu následujícího času stál v hasičské zbrojnici, ba i v různých stodolách po vesnici. Automobil tím ztrácel na funkčnosti. První malá oprava pro zajištění funkčnosti proběhla roku 2002, aby bylo možno se strojem občas zavítat na různá výročí a oslavy. V roce 2006 po rozhodnutí skupinky hasičů opravit elektroinstalaci stroje, byl zjištěn celkový špatný stav vozidla a tím začalal kompletní renovace. Renovaci se povedlo dokončit v dubnu roku 2011. renovace si vyžádala celkové finanční náklady cca 200 000Kč. Většinu finančních prostředků hradil sbor ze svého rozpočtu, ale také získal řadu sponzorů, kterým tímto chceme poděkovat za vloženou důvěru. Přibližně 95% prací při renovaci automobilu dělali sami členové SDH Krásněves. Zhotovení čalounění, či nástřik karoserie, byl ale v režii odborných pracovníků. Na renovaci se podílelo  5 členů SDH.

Motor:                   Zážehový

počet válců:           4

Objem:                  4,9dm3

Ventilový rozvod:    SV s ozubeným řetězem

Chlazení:               Vodní- termosifonové (gravitační)

Karburátor:            Zenith visutý

Mazání:                 Tlakovým olejem

Doprava paliva:       Z halvní nádrže pomocí podtlaku v sání motoru, do přídavné nádrže a poté samospádem do karburátoru.

Spojka:                  Vícelamelová suchá třecí

Převodovka:            Mechanická - 4+R

Podvozek:              Nýtovaný a šroubovaný žebřinový rám

Brzdy:                   Parkovací: Bubnová v zadních kolech

                             Provozní: Bubnová na výstupním hřídeli z převodovky

Čerpadlo:              Sigmund Pumpy Olomouc Lutín

                            Třístupňové s rotační vývěvou

Objemový tok:       600l/min

Výtlačná výška:     160m

 

Více informací naleznete na webových stránkách SDH Krásněves. Odkaz na webové stránky najdete v menu Odkazy

Kontakt: Jednatel SDH p. Josef Kadlec josefkadlec@seznam.cz

 

vasakmirek.rajce.idnes.cz/L_Klement_automobilni_strikacka_SDH_Krasneves/